____________________________________
~~Selamat Datanng ke Coretan Azder~~
____________________________________
11.12.13.14.15
9690

kata si leija

Love isn't here or there, it isn't happy, sad, good or bad. Love is just Love.
Promise Less, Perform more




Friday, 30 December 2011

Penerang Hati - 6ixth Sense Ft Saujana






Mencinta Mu tenangkan jiwa
Merindu Mu hatiku selalu
Hanya diri Mu satu cintaku

Oh takkan mampu ku jauh dari Mu
Satu nafas ku harap Kau ada
Hanya pada Mu Tuhan ku rayu

Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi

Jangan pernah kau menjauh
Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi

Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi



Jika berminat

Tuesday, 20 December 2011

oN





bila kalbu mengusik jiwa yang lara
dan tatkala hati yang kosong tidak bermaya
terpaksa juga daku mengharungi
setelah langkah pertamaku dibuka
tiada apa yang bisa menghalang 
apa yang telah lama terbuku dalam hatiku
yang semakin hari semakin membuak-buak
perasaan sayang dan cintaku terhadap kamu
sesungguhnya ketahuilah daku tetap akan mencarimu
walaupun terpaksa menharungi lautan yang penuh ranjau
perjalanan yang penuh liku-liku kehidupan.
maka bermulanya saat dan ketika ini
sesuatu yang baru akan kalian lihat dari daku~~



 ikhlas dari










Jika berminat

Thursday, 8 December 2011

password yang tak seberapa nak selamat

~~the most worst password~~






Jika berminat

OST Parit Jawa-Batu Belah Batu Konkrit (Bonda)-MonoloQue Menampilkan Azliana Aziz




Lirik Batu Belah Batu Konkrit (Bonda)

Wahai anakanda ku sayang
Ke mana hilang budaya
Diculik piring terbang
Atau ditelan buaya

Tiada peluang tiada ruang
Semua mahu cepat kaya
Pabila semua dah hilang
Barulah hendak percaya

Cukuplah semua ini
Hati bonda tersepih
Biarkan bonda pergi
Dimakan ditelan
Batu belah batu konkrit

Wahai anakanda ku sayang
Kenapa gadai pusaka
Sebab cinta atau wang
Atau kerna kurang peka


Seperti lalang-lalang
Suka belok suka leka
Ikut telunjuk bayang-bayang
Akhirnya diri terluka
Melihat semua ini
Hati bonda menjerit
Lepaskan bonda lari

Dari dihimpit putar belit
Masyarakat hipokrit

Wahai bonda jangan merajuk
Bonda jangan makan hati
Anakda disini memujuk
Dan anakanda takkan berhenti
Kini sekadar impi
Baru faham semua ini
Bonda tolong jangan pergi
Maafkan anakmu

Cukuplah semua ini
Hati bonda tersepih
Biarkan bonda pergi
Dimakan ditelan
Batu belah batu konkrit

Dari dihimpit putar belit
Hamba duit masyarakat hipokrit

Bonda rela dimakan ditelan
Batu belah batu konkrit

ikhlas dari












Jika berminat

Sunday, 27 November 2011

Muharam 1433


http://youtu.be/lSEXCuc6ak0



Lirik lagu Sambutan MAAL HIJRAH ( 1 Muharram )

Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah

Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman Jika berminat

Tuesday, 15 November 2011

1,3,2

hah, ni aq rasa pelik sedikit,
mengikut apa yang aq perasan, yang no 2 mesti kahwin lambat sedikit dari no 3
ape ni no 2, no 3 ni??
tu anak no 2 n anak no 3 la~~
kenapa aq berani cakap begitu,
1. ibu aq anak 3 kahwin lagi awal dari pak ngah aq~~
2. kak ipar aq anak no 3 dah pon jadi kak ipar aq, tpi akk ngah kepada kak ipar aq x kawin lagi~
3. abang uda aq bakal kahwin dulu dari akk ngah aq~~

aq xtau la ini kebetulan atau sebaliknya~~ ap yang penting perkahwinan itu tidak baik dilewat-lewatkan
.
ikhlas dari


















Jika berminat

Monday, 14 November 2011

Give and Take - Negotiating skills to use with your kids

Negotiating skills to use with your kids.

WHAT do you do when your child asks for something that is not good for her, or for which she is not ready?

Working things out with children helps foster a positive attitude. They trust adults to listen to them before making them follow their rules. If children do not get a chance to voice their opinions and work out their ideas, they will try to get around authority. Some may do things behind their parents’ backs and tell them a different story.

However, if the issue is related to safety or health, instead of negotiating with my children, I bring out the parent’s mandate, which says: “I am your parent and I have a responsibility to make sure you are safe.” Children accept this, knowing that you care for them.




Here are 10 pointers to help you negotiate effectively with your child:

1. Listen carefully to what they say: Before you jump in to let your child know what you think, listen carefully to what he is saying. Children are not very experienced in using the appropriate language to express their thoughts and feelings.

At times, they may even confuse us with their explanations. If you are upset by what your child tells you, walk away to calm yourself down before you respond.

When children explain themselves, they are looking for understanding. Once they know that you understand them, they will be more willing to consider other ways more positively.

2. Prepare some alternatives: When your child requests for something that you do not feel he is ready for, offer him alternatives, which he may not know about. He can then compare them and list them out according to his priorities. Children work better when given choices. Their confidence grows when they make decisions.

3. Reflect your child’s ideas: Reflecting what your child is saying helps you and him understand what he is really saying. You can even paraphrase his words so that he knows you are listening to him.

For example, he refuses to attend extra tutorials for his UPSR exams because he feels they are boring. Reflect him by saying: “You feel bored having to attend extra classes. You need to attend them only for this month. You will have a long break after your exams.”

4. Be responsive: Look interested. Your body language can encourage or discourage him from communicating with you. Try to maintain eye-contact and show your acceptance. Parents can show support when they are not always trying to compel their children to change their minds.

Children feel less threatened when your body language is positive.

5. Never give in to whining or tantrums: Emphasise to your child that you prefer talking straight and not whining or tantrums. Children who tend to use tears or loud voices should not be given attention for such behaviour.

6. Use encouraging words: Instead of using putdowns or criticisms, try using more encouraging words.

7. Brainstorm with your child: Get your child to join you in making lists of things and ideas to support the points of argument for both parent and child. Children can be guided on the possibilities, and working them into their argument.

Children like being involved. They will offer ideas. To encourage them, parents can hear them out and allow them opportunities to make their ideas work. They may fail before they succeed. With every attempt, they learn better to make their ideas work.

8. Have a trial period: Once you have decided on the plan of action, give it a trial period before confirming that this is what your child will get. For example, if your child has agreed to clean his room during the week without you nagging or pestering, let him do it for a trial week. If he succeeds, you will continue with the plan as agreed by both parent and child.

9. Trust and respect: To have a successful negotiation, there must be mutual trust and respect between both parties. If parents do not feel that their children are capable or responsible enough, the negotiations will not work. Parents must provide the training ground for children to make decisions and take control of their lives.

10. Assess your plan of action: Using charts or checklists, find out whether your plans work. Children can learn to do these evaluations as part of their living skills. They have to monitor the progress. If a plan of action does not work, they will try alternatives until they get the desired results
Jika berminat

Saturday, 12 November 2011

The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1

Trailer The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1



at your cinema 24 November 2011 for Malaysia

Jika berminat

Sunday, 30 October 2011

my special day~

antara tarikh yang aq susah nak lupa adalah tarikh entry ini di post~~

semuga dikau bahgia disampingnya~~

ikhlas dari
Jika berminat

Saturday, 29 October 2011

Piala Malaysia 2011

Negeri Sembilan 2-1 Terengganu

tahniah diucapkan kepada kedua-dua pasukan kerana dapat mara ke pusingan akhir Piala Malaysia
 ikhlas dari





     



                                                              Jika berminat

Saturday, 24 September 2011

cek, cek, rock, rock!!!

checklist!! mmg penting dalam hidup kita, dari situ la kita boleh memastikan semua benda yang kita inginkan dapat dilaksanakan. cara untuk anda membuat checklist ialah:
  1. pastikan anda sentiasa membawa pen, diari/nota kecil/buku555.
  2. apa yang terlintas dalam pemikiran anda terus anda catat.
  3. tetapkan masa yang anda perlukan untuk melaksanakan apa yang anda mahukan.
  4. pastikan semua yang anda catat dapat dilaksanakan. 
  5. selamat beramal.
ikhlas
Jika berminat

Wednesday, 14 September 2011

5 after 4 become 3 and 2 more in 1 mission

5 = dah pon masuk sem yang kelima
4 = selepas cuti 4 bulan
3 = dah pon jadi 3rd year
2 = 2 years more study in degree in civil engineering
1 = 1 misi grade ngn cemerlang


sekian tuluss dari
Jika berminat

Saturday, 30 July 2011

rehat sebentar

maaf ye rakan2 saya akan berehat untuk seketika~~ Jika berminat

Wednesday, 6 July 2011

WW##02

sori x de ap2~~ Jika berminat

Sunday, 3 July 2011

Sekali Lagi

semalam boleh pulak tertengok cerita Sekali lagi, lakonan sam shahezy dan lisa surihani x lupa gak adik mia sara~~

 

ni pula lagu soundtrack sekali lagi

 
Jika berminat

Saya Mahu Pulang

i'm coming home~
 

lyrics

I’m coming home
I’m coming home
Tell the World I’m coming home
Let the rain wash away all the pain of yesterday
I know my kingdom awaits and they’ve forgiven my mistakes
I’m coming home, I’m coming home
Tell the World that I’m coming

[Diddy]
Back where I belong, yeah I never felt so strong
(I’m back baby)
I feel like there’s nothing that I can’t try
And if you with me put your hands high
(put your hands high)
If you ever lost a light before, this ones for you
And you, the dreams are for you

I hear “The Tears of a Clown”
I hate that song
I feel like they talking to me when it comes on
Another day another Dawn
Another Keisha, nice to meet ya, get the math I’m gone
What am I ‘posed to do when the club lights come on
Its easy to be Puff, its harder to be Sean
What if the twins ask why I aint marry their mom (why, damn!)
How do I respond?
What if my son stares with a face like my own
And says he wants to be like me when he’s grown
Sh-t! But I aint finished growing
Another night the inevitible prolongs
Another day another Dawn
Just tell Taneka and Taresha I’ll be better in the morn’
Another lie that I carry on
I need to get back to the place I belong

[Dirty Money - Chorus]
I’m coming home
I’m coming home
Tell the World I’m coming home
Let the rain wash away all the pain of yesterday
I know my kingdom awaits and they’ve forgiven my mistakes
I’m coming home, I’m coming home
Tell the World that I’m coming


[Diddy - Verse 2]
 “A house is Not a Home“, I hate this song

Is a house really a home when your loved ones are gone
And n-ggas got the nerve to blame you for it
And you know you woulda took the bullet if you saw it
But oyu felt it and still feel it
And money can’t make up for it or conceal it
But you deal with it and you keep ballin’
Pour out some liquor, play ball and we keep ballin’
Baby we’ve been living in sin ’cause we’ve been really in love
But we’ve been living as friends
So you’ve been a guest in your own home
It’s time to make your house your home
Pick up your phone, come on

[Dirty Money - Chorus]
I’m coming home
I’m coming home
Tell the World I’m coming home
Let the rain wash away all the pain of yesterday
I know my kingdom awaits and they’ve forgiven my mistakes
I’m coming home, I’m coming home
Tell the World that I’m coming


[Diddy - Verse 3]
“Ain’t No Stopping Us Now“, I love that song
Whenever it comes on it makes me feel strong
I thought I told y’all that we won’t stop
We back cruising through Harlem, Viso blocks
It’s what made me, saved me, drove me crazy
Drove me away than embraced me
Forgave me for all of my shortcomings
Welcome to my homecoming
Yeah it’s been a long time coming
Lot of fights, lot of scars, lot of bottles
Lot of cars, lot of ups, lot of downs
Made it back, lost my dog (I miss you BIG)
And here I stand, a better man! (a better man)
Thank you Lord (Thank you Lord)

[Dirty Money - Chorus]
I’m coming home
I’m coming home
Tell the World I’m coming home
Let the rain wash away all the pain of yesterday
I know my kingdom awaits and they’ve forgiven my mistakes
I’m coming home, I’m coming home
Tell the World that I’m coming
Jika berminat

Wednesday, 29 June 2011

WW##01

~~sotong~~
kredit to nana
Jika berminat

Kerja!!

kerja, aq sememangnya nak cari, ye la 4 bulan cuti, sekarang dah 2 bulan berlalu, tinggal lagi 2 bulan nak cari kerja

2 bulan dah lepas, bukan aq malas nak cari tapi sebab ada komitmen yang lebih penting


--> pepehal family dulu
--> program pimpin siswa lanjutan
--> iNESCO

Q: lagi 2 bln aq nak wat ape eh?



A: nth la






Jika berminat

Shut Up Double U ##01

Homeroom Al-Farghani 07
Jika berminat

Tuesday, 28 June 2011

Diam!!

Coretan kali ini leija nak berkongsi beberapa pendapat tentang satu perkataan yang membawa pelbagai kenangan dan makna kepada sesiapa yang menggunakannya atau di tujukan. Ingat, ini perkataan bukan ayat. Perkataan yang dimaksudkan ialah DIAM. Rasa-rasanya apa yang kalian tahu-mengetahuinya tentang DIAM?:


1. DIAM
2. DIAM
3. DIAM
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
SO, secara kesimpulannya

DIAM adalah DIAM

sdulu kita selalu dengar atau disuruh DIAM, sebab apa? mestilah kita kita bising,

antara situasinya:

--> " boleh DIAM x, org nak dgr berita ni "
--> " boleh duduk DIAM-DIAM x, nanti jatuh luka "
-->  keadaan bila tgh marah org akan selalu kata " DIAM la ko memekak je "


 DIAM semamangnye banyak maksud!!
jgn jadi DAIM sudah~~ ramai yang minat~~
1- DAIM
2- DAIM

Jika berminat

Monday, 27 June 2011

Selamat

hah ha, ni entri memang khas buat Ex- roomate aq, dia ni baru je terjebak dgn perkara-perkara yang boleh mendatangkan kesan yang amat mendalam pada masa akan datang, (wah bunyi cam serius je) mestilah serius. bahana ni, tapi x pe semua dalam kawalan,

sebagai ex-roomate aq kadang kala cuak juga dgn dia ni, mana xnye baru terjebak, terus demam, chill la bro, semuga cepat sembuh ye~~
nak tahu siapa??
ni dia
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
dia ni peminat setia arsenal
jom kita jelajah lagi
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
 tada~~ ni la dia fikri

p/s: jangan marah ye bro~~ semuga sihat cepat~~ 
Jika berminat

Rahsia Perindu


Novel ni nak kata baru habis baca xde la sangat, sbb hampir 3 bulan dah abis baca~~
Sinopsis : RAHSIA PERINDU
Amylia bersetuju membela seorang penjenayah yang kemungkinan besar akan menghadapi hukuman mati mandatori kerana membunuh. Setelah meneliti mental anak guamannya, Amylia mendapati sesuatu yang tidak munasabah berlaku. Dia memohon perintah mahkamah untuk mendapatkan khidmat doktor psikiatri bagi melakukan psikoanalisis.

Dr. Azlan mendapati anak guaman Amylia; Leopard mengalami gangguan mental. Pada masa yang sama, usahanya membela Leopard mendapat rintangan. Amylia yang diburu ketakutan mengalami perubahan emosi. Namun begitu, dia tidak mudah mengalah walaupun nyawanya sentiasa diburu maut oleh pembunuh yang sentiasa mengintai pergerakannya.
Perjuangan tetap diteruskan juga.

Oleh kerana tidak tertahan menanggung pelbagai dugaan, suatu hari Amylia jatuh pengsan. Dan apabila dia sedar semula, segala-galanya telah berubah.

RAHSIA PERINDU penuh debaran yang menggelisahkan pembacaan anda. Sentuhan luar biasa daripada `novelis thriller no. 1 Malaysia’ ini sarat dengan kisah cinta suami isteri yang meruntun perasaan. Saspens sehingga merasakan ada `orang lain’ sedang memerhatikan anda!

Harga : RM 19.90
Halaman :576
ISBN : 983-124-184-3

komen:
pertama kalinya aq fikirkan pembunuh itu lelalki, tapi rupanya bukan,memang penuh dengan adegan suspen. Pembaca perlulah mempunyai ingatan yang kuat dan pandai mengaitkan situasi yang ada dalam. kadang kala kita terpernagkap dengan fantasi. sukar bagi kita membezakan antara realiti dan fantasi. beli dan bacalah, novel ini akan memberi anda pengalaman baru!!
Jika berminat

Sunday, 26 June 2011

Tipu!!

dia ni memang main tipu, pKai toyol kot dian ni, seriusly aq jeles ngn ko, nth macam mana dia leh dapat viewer lebih dari 100 ntuk semalam, mmg jeles siap la ko ,caan
xpe- xpe semuga ko berjaya~~ gudluck my frenz Jika berminat

Saturday, 25 June 2011

Emo!!!

mesti kalian terfikir pasal emosi terganggu, sebenar silap!! emo ni kucing, haha, pelikkan?? mestila sbb kucing ni sangat istimewa~~ cuba fikir kucing mana yang cuba aq maksudkan? kita tengok siapa yang kena~~
Jika berminat

Cinta Dalam Diam


Bila belum bersedia melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...
Karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...
Kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,
Kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya..

Karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu..
Menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merusak izzah dan iffahmu ..

Karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..
Karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt pilihkan untukmu ...

Ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali??
Yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...
Tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah ....

Karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...
Hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...
Bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap pada-Nya??

Dan jika memang 'Cinta Dalam Diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata, biarkan ia tetap diam ...

Jika dia memang bukan milikmu, Allah, melalui waktu akan menghapus 'Cinta Dalam Diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

Biarkan 'Cinta Dalam Diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

Cintailah ia dalam diam, dari kejauhan, dengan kesederhanaan dan keikhlasan...

Ketika cinta kini hadir tidaklah untuk Yang Maha Mengetahui saat secercah rasa tidak lagi tercipta untuk Yang Maha Pencipta izinkanlah hati bertanya untuk siapa ia muncul dengan tiba-tiba...mungkinkah dengan ridha-Nya atau hanya mengundang murka-Nya...

Jika benar cinta itu karena Allah maka biarkanlah ia mengalir mengikuti aliran Allah karena hakikatnya ia berhulu dari Allahmaka ia pun berhilir hanya kepada Allah..

" Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah ." (QS. Adz Dzariyat:49)

" Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas(pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. " (QS. An Nuur: 32)

" Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. " (QS. Ar-Ruum:21)

Tapi jika memang kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah... berdo'alah... berpuasalah...

" Wahai kaum pemuda, siapa saja diantara kamu yang sudah sanggup untuk menikah, maka menikahlah, sesungguhnya menikah itu memelihara mata, dan memelihara kemaluan, maka bila diantara kamu belum sanggup untuk menikah, berpuasalah, karena ssungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya " (Hadist) "

" Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. " (QS. Al Israa' :32)

Cukup cintai ia dalam diam...
bukan karena membenci hadirnya.. .tapi menjaga kesuciannya bukan karena menghindari dunia... tapi meraih surga-Nya bukan karena lemah untuk menghadapinya.. .tapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup..

Cukup cintai ia dari kejauhan...
karena hadirmu tiada kan mampu menjauhkannya dari cobaan karena hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan karena hadirmu mungkin saja akan membawa kenelangsaan hati-hati yang terjaga...

Cukup cintai ia dengan kesederhanaan...
memupuknya hanya akan menambah penderitaan menumbuhkan harapan hanya akan mengundang kekecewaan mengharapkan balasan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan...

Maka cintailah ia dengan keikhlasan...
karena tentu kisah Fatimah dan Ali bin Abi Thalib diingini oleh hati... tapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi...?

"...boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " (QS. AlBaqarah:216) "

" Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)" (QS.An Nuur:26) "

Cukup cintai ia dalam diam dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan...
karena tiada yang tahu rencana Tuhan... mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan karena hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikan... serahkankan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memilikinya biarkan ia yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya...

" Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga. " (Umar bin Khattab ra.)

** dipetik dari iluvislam.com
Jika berminat

Monday, 20 June 2011

Rehat

setalah beberapi hari bekerja keras, akhirnya dapat juga meluangkan masa bersama rakan stugas

first sekali main bowling, bowling? mmg dah lama x main, ada la juga dalam 3 bulan x main, tu pun atas sebab-sebab tertentu, tpai kali dapat main juga, hahah. markah atau score? mestilah teruk , mmg penat, sbb x makan n buat x bertenaga,

ap yang aq dapat hari ini letih!! Jika berminat

Saturday, 18 June 2011

Berkampung di Pulau Mahsuri

pengembaraan bermula lagi~~
bukan nk kemana pun, Pulau Mahsuri@ Pulau Langkawi dalam entri yang lepas aq ad gk cerita pasal Pulau Mahsuri bersama ahli keluarga tapi x bermalam, kali ni aq dapat gak bermalam, selepas hampir 6 tahun aq nantikan, betul kata orang kalau cinta itu tumpah di situ, ia x kan lari kemana. (haha terpuitis lak)
tanggal 10 jun, satu hari selepas aq cukup umur untuk mengundi, aq menjejakan kaki ke Pulau Mahsuri untuk ketiga kalinya,

sesungguhnya aq pergi ke Pulau Mahsuri ni memang membawa pelbagai agenda sendiri dan agenda pihak penganjur, misi utama dari pihak penganjur ialah salah satu modul kem, mmg pelik kem kat langkawi, kem ni lebih menjurus ke arah pembangunan kendiri, kami belajar pelbagai jenis cara untuk membangunkan kendiri, walaupun kem ni mmg kene dgr ceramah n dalam bilik yang berdingin hawa, tapi aq x bosan~~

misi seterunya ialah untuk memenuhi hajat keluarga, apa lagi kalau x coklat n set cawan pinggan n mangkuk, jus dapat shopping sat je, so dapat coklat n set cawan je~~ tpi mmg seronok, sbb berjemaah berbelanja, tempat apa lagi kat Haji Ismail Group (HIG).





misi aq yang x tercapai time bersama keluarga dalam entri yang lepas akhirnya tercapai gak, nak tahu ap? mestilah cable car, ari tu kesuntukkan masa, tapi kali dapat naik, mmg seronok, mana x nye akhirnya dapat gk naik jambatan tergantung tu, so aq rasa semua tempat aq dah g kat Pulau Mahsuri melainkan Telaga 7, sabar suatu hari nanti mesti dapat pergi juga~~
~~itu la jambatan idaman~~(hahakz)

~~ni atas jambatan gantung yang style~~
bersama teman sebilik di hotel De Baron Resort
jalan nak ke jambatan gantung
~~siapa yang paling tinggi~~

  
p/s: haha harap2 dapat menjejakkan lagi kaki ke Pulau yang penuh dgn lagenda~
credit to mat 4 the picture~~
Jika berminat

Extend!!

nak wat cm ne~~
kne lah extend lagi~~
klu x dapat nk dtg sory ye~~ Jika berminat

Friday, 17 June 2011

berkampung

wah!!
dapat juga aq berkampung di Bilik Mesyuarat Desasiswa,
hebat, x de la sgt, sengal2 dah badan ni,~~

selamat berjuang rakan2 Jika berminat

Tuesday, 14 June 2011

Pabila Diisi Semakin Kempes~~

only one word~~
~~POKAI~~

makan maggi je la aq minggu ni Jika berminat

Thursday, 9 June 2011

hari ini dalam sejarah!!

 nak tahu apa sejarah disebalik june 9 click here Jika berminat

Turn 21~~

selamat tinggal 20 ~~
welcome 21 ~~

fakta
69 mmg byk maksudnya
-> rusuhan kaum pada tahun 69
-> USM ditubuhkan pada tahun 69
-> dan yang paling penting aq lahir June 9

first time tidak disambut di sisi keluarga tercinta~

skali bukak fb punya ramai yang wish,terima kasih semua kerna tidak putus2 untuk wish, amik masa la juga nak membalas semula~~ hampir seratus, mungkin lebih~~
 
p/s  :semuga kalian peroleh manfaatnya dikemudian hari Jika berminat

Wednesday, 8 June 2011

5D4N

baru je lepas berakit di Sg. Perak.
harap dapat lagi berakit di Sg. Perak pada masa akan datang.
abis kulit berbelang-belang. tapi xde la teruk sangat.

hari pertama,
sampai di lokasi permulaan, rileks2, membeli-belah peralatan berakit.
rancang dan bina
bermalam di khemah

hari kedua
expedisi berakit bermula
rehat bermalam tanpa khemah, tidur beramai2 berbumbungkan kanvas

hari ketiga
expedisi diteruskan lagi.
tamat berakit
sesi refleksi, bermalam di padang hadapan sekolah rendah kuala kenas,khemah

hari keempat
berjalan kaki ke hutan lipur ulu kenas,
bermalam di hutan lipur ulu kenas

hari kelima
pulang ke kampus

1 kem 4 tempat bermalam, mmg seronok!! Jika berminat

Friday, 3 June 2011

Pulau Mahsuri

jangan jeles ye ~~
akan ke Pulau Langkawi untuk kali kedua dalam tahun ini ~~
antara hadiah yang besar tu ~~
thank USM ~~ Jika berminat

Thursday, 2 June 2011

fasa 1

xde benda pon nak ceritakan, sebab byk dah lupa ngn gambar pon xde, maaf ye semua~~

klu rajin nti edit~~

selamat bercuti semua~~ Jika berminat

Saturday, 7 May 2011

Next Level!!

level 200 sudah pun berlalu semalam,
lepas ni pergi ke level yang seterusnya,level 300(level up)
perlu la ada peningkatan.
harap boleh menempuh cabaran level 300, 
sbb aq dah tua tahun perhatikan pelajar level 300 ni, mereka semua asik busy. 
Aq semamangnya dah Siap Sedia Untuk Sidang Depan!!
Jika berminat

Friday, 6 May 2011

Siap Sedia!!

tunggu 1 minggu untuk 1 paper yang masa menjawabnya hanyalah 1 jam, memang menarik. sebab itu semangat ntuk study berlainan sikit, paper pon objektif kan , memang sepenuh jiwa raga aq menjawabnya. OBJEKTIF!!. jawab, punya jawab  , alih2 ada byk masa lagi, apa lagi keluar awal la. nak balik bilik terus x leh sebab pergi bersama, pulang pun kena lah bersama. lagi pun aq cadang nak open table coklat kat rakan2 aq. berdebar nak tunggu mereka keluar. almaklum calon ramai. kalau x silap ada 464 calon, memang choiy la  kalau kira2 pastu tersilap kira, kene kira lagi sekali, adoi!!soalan pun tertutup, ngn soalan2 sekali mereka kutip. selepas selesai semua, member2 aq mmg suka lah , sebab paper dah abis n boleh pulang ke kampung halaman, 1 lagi sebabada makan2 coklat, coklat langkawi. abis semua mereka sapu, nasib baek beg aq mereka x amik. haha. macam2 coklat aq bawa. 

seraya pulang ke bilik aq pon seal semua kotak, dan di letakkan dalam stor, memang penuh stor tu, letih la juga walaupon stor tu hanya selang 1 bilik dari bilik aq. hampir 1jam 30 minit aq loading barang ke stor, macam byk je harta aq. tepat kul 5 stor pon tutup, x sangka aq lupa nak boh helmet n baldi aq adoi, leceh2

amik kunci n pindah barang ke bilik yang baru. memang membina otot la!!. lagi pon aq memang dah siap sedia ngn kem.
Jika berminat

Monday, 2 May 2011

Kutub Utara Kutub Selatan

ni adalah family trip yang aq rasa paling hebat sebab pergi ke utara dengan memandu kenderaan sendiri, bukan 1 tapi dua kenderaan. jauh perjalanan ni, dari johor bahru, ke kuala perlis.dengan mempunyai kekuatan driver seramai 5 org dari 7 ahli keluarga yang mengikutinya, akhirnya trip bercuti keluarga tercapai. perjalanan yang hampir mencecah 1000km. walaupun terpaksa berehat 1 malam di Parit Buntar Inn atas sebab mengambil aq. mana boleh aq ditinggalkan,

detinasi pertama
selepas berehat 1 malam di Parit Buntar Inn, pagi2 lagi kami sekeluarga bergerak ke Sg. Petani, Kedah untuk menghadiri jemputan Majlis Perkahwinan kawan kakak aq. puas juga kami mencari lokasi majlis perkahwinan ini almaklum la majlisnya dilangsungkan di Dewan  Orang  Ramai di kawasan berhampiran, kalau dilangsungkan di rumah pengabting senag sahajamen carinya. majlisnya sungguh simple, tiada persandingan cuma ada majlis makan berdamai. kumpulan kompang juga sangat menarik kerana rata2 nya adalah kanak2. kumpulan kompang ni siap ada formasi berkawad lagi. mmg kagum aq melihatnya.

detinasi kedua
sejurus selepas majlis perkahwinan kawan kakak aq, family aq meneruskan perjalan ke Kuala Perlis.
perjalanan yang jauh ditempuhi dengan tenang. setiba sahaja di jeti Kuala Perlis. aq terkejut sebab ramai sangat kutu tiket. adoi wat gua takut je. kalau nak cari orang tu biarlah semenggah sikit, ni x naek motor, pastu ambush dengan pakaian pon... adui susuh la nak kabor. cuba la pakai kemas2 n biar org yang memerlukan khidmat kamu tu datang sendiri, baru la ada gaya profesional sikit. pasal parking kat Kuala Perlis amat la kesian, x leh ke bina satu bangunan khas untuk parking kenderaan, bangunan bertingkat. seperti di Lumut, Perak. setlle masalah parking. selepas sampai kami cepat2 cari tiket ke Pulau Langkawi. n lepas tu kami mencari hotel ntuk menginap di Kuala Perlis. sebab apa kami buat begini sebab tempat menginap dalam pulau semua penuh apa yang kami on9. malam tu kami,makan di kawasan makan2 yang mengadap matahari terbenam. mmg cantik. makan pon ok sedap~~selepas makan kami pon berehat untuk misi yang lebih penting esok hari~~



destinasi ketiga 
awal pagi lagi dah bersiap, sebab apa feri ke Langkawi pukul 8 pagi. rasa berdebar je nak naek feri, kali kedua aq g Pulau Langkawi. mmg la berdebar, last time aq g time rombongan sekolah. tempat kat sana pon x berapa nak ingat. ni pula bersama family. mabuk laut tu xda la , sebab awal bulan lepas baru je pergi Pangkor.so x da la rasa goyang. se sampai je di Langkawi kami terus tempah van bersama pemandu. harganya xda la mahal, mmmg berpatutan , x yah nak isi minyak. siap ada pakej pemandu pelancong. mmg best la khidmat yang diberi. first sekali kami sekeluarga di bawa ke Nusantara, tempat hasil gamat. mmg ramai disitu. adalah beli sedikit gamat di sana. selepas itu kami ke Underwater World, mmg menarik di sana banyak dah berubah, seingat aq dulu penguin ad beberapa ekor sahaja, tapi sekarang dah byk, selepas itu kami makan di Padang Maksirat. makan ala2 kampung. mengunakan konsep layan sendiri dan begitu enak sekali. harga. memang berpatutan. selepas itu kami ke kereta kabel, tapi syg, begitu ramai org yang mahu naik dan dengarnya kereta kabel baru sahaja memulakan khidmat. memang la ramai. tpi dulu aq dah naik. x pa lain kali aq mmg kena naik. tu aq x pasti lagi bila..selepas itu kami pergi membeli belah pinggan mangkuk. itu misi mak aq. mmg ramai. tempat tu aq x ingat la yang aq ingat ada perkataan idaman. selepas penat membeli pinggan n mangkuk, masa untuk membeli coklat. kami pergi ke Haji Ismail Group. mmg bayk coklat di situ. mmg ramai org di situ. selepas itu kami ke dataran Helang. bak kata orang xsempurna ke langkawi jika tidak bergambar di dataran Helang. apa yang aq faham Langkawi di ambil dari perkataan Lang=Helang dan Kawi=Merah, (kalau silap tolong betulkan eh).so jadi lah Langkawi. selepas itu kami ke jeti.
tiket feri untuk pulang ke tanah besar pukul 7 malam. pukul 8 kami sampai jeti Kuala Perlis dan memandu ke Alor Setar untuk berehat.
sesampai di Alor Setar kami sempat lagi tengok bola. Arsenal lawan Man. U . klami sedih sbb Man U kalah.
kami cari hotel untuk berehat. esok lepas subuh nak bertolak
jeti Kuala Perlis

Jeti Pekan Kuah

Underwater World

Dataran LANG


Credit tu Shadiq

Ferry


destinasi seterusnya
lepas subuh kami pun bertolak ke selatan. sebelu itu, perlulah singgah di USM Transkrian, sbb aq malas nak balik umah. terus balik U. dan keluarga aq meneruskan perjalan ke selatan~~ Jika berminat

Monday, 25 April 2011

Ilmu~~

adab menuntut ilmu

-niat yang baik/ikhlas
-beradab dengan orang yang memberi ilmu
-bersabar dalam menuntut ilmu
-tulis setiap yang dipelajari
-bersikap merendah diri
-jauhi dari kenyang yang berlebihan
-tidur yang sedikit
-kurang berkata-kata perkara yang tidak bermanfaat

p/s: selamat beramal Jika berminat

Sunday, 24 April 2011

Buat Gadis Kesayanganku

Gadisku... sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, tercipta daripada tulang rusuk Adam yang bengkok menghiasi taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang.

Kau umpama sekuntum bunga, harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu.

Namun...tidak semua bunga senang untuk didekati oleh sang kumbang lantaran duri yang memagari diri, umpama mawar merah, dari kejauhan sudah terhidu akan keharumannya serta panahan warnanya yang terserlah indah mengundang kekaguman kepada sang kumbang.. tapi awas.. duri yang melingkari dirinya bisa membuatkan sang kumbang berfikir beberapa kali sebelum mendekatinya.

Gadisku...

Aku suka sekirannya kau seperti mawar aspirasi setiap mujahadah. Bentengilah kubu dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah.

Hiasilah wajahmu dengan titisan wudhuk. Ingatlah bahawa cirri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya.

Sesuatu yang tertutup itu lebih berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah...umpama sebutir permata yang didedahkan untuk perhatian umum dengan permata yang diletakkan dalam satu bekas yang tertutup...sudah pasti keinginan diri kuat untuk melihat permata yang tersembunyi rapi tentulah melebihi daripada yang terdedah.

Wanita solehah yang taat dan patuh kepada Al-Khaliq dalam melayari liku-liku kehidupannya adalah harapan setiap insan yang bernama Adam.

Namun, segalanya memerlukan pengorbanan dan mujahadah yang tinggi kerana bertentangan dengan nafsu serakah yang bersarang di dalam dirimu lebih-lebih lagi 'title' gadis yang engkau miliki, sudah pastinya darah mudamu mencabar rasa keimanan yang ada.

Namun ingatlah gadisku, sesiapa yang inginkan kebaikan maka Allah pasti akan memudahkan baginya jalan-jalan kearah itu. Yang paling penting gadisku engkau mestilah mempunyai azam, usaha dan istiqamah.

Gadisku...

Akuilah dirimu menjadi fitnah kepada kebanyakan lelaki. Seandainya pakaian malumu kau tanggal dari tubuhmu maka sudah tidak ada lagi perisai yang dapat membentengimu.

Sesungguhnya Nabi S.A.W ada mengatakan tentang bahaya dirimu "Tidak ada suatu fitnah yang lebih besar yang lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain fitnah yang berpunca daripada wanita".

Oleh itu gadisku, setiap langkah dan tindakanmu hendaklah berpaksikan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Jangan biarkan orang lain mengeksploitasi dirimu untuk kepentingan tertentu.

Sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatmu sebaris dengan kaum Adam, kau harapan ummah dalam melahirkan para mujahid dan mujahidah yang bisa menggoncangkan dunia dengan sentuhan lembut tanganmu.

Gadisku...

Dalam hidupmu engkau pastinya ingin disayangi dan menyayangi, itulah fitrah semulajadi setiap insan, namun ramai antara kaummu yang tewas kerana cinta.

Bercinta itu tidak salah, tetapi memuja cinta itu yang salah. Ini kerana disebabkan cinta manusia sanggup menjual agama dan kerana cinta juga maruah tergadai.

Gejala murtad serta keruntuhan moral muda-mudi sebahagian besarnya kerana cinta. Benarlah sabda Rasullullah S.A.W yang membawa maksud "Sesungguhnya cinta itu buta".

Cinta itu mampu membutakan mata dan hatimu dalam membezakan perkara yang hak dan batil jika engkau meletakkan cinta itu atas dasar nafsu dan bukan kerana Allah S.W.T.

Sebelum engkau mendekati cinta, cintailah dirimu terlebih dahulu, mengkaji hakikat kejadianmu yang begitu simbolik, yang berasal daripada setitis air yang tidak beharga lalu mengalami proses pembentukan yang direncanakan oleh Allah S.W.T.

Semoga itu mampu melahirkan rasa keagungan dan kehebatan terhadap Allah dan timbul rasa cinta dan kasih kepada Penciptamu.

Gadisku...

Menyintai Allah dan Rasul melebihi cinta terhadap makhluk adalah cinta hakiki dan abadi kerana hati yang pecah dan retak apabila diberikan kepada makhluk pastinya akan bertambah retak dan terburai.

Tetapi, apabila hatimu diserah kepada Allah sudah pasti akan bertaut kembali.

Dalam usia mudamu, sibukkanlah diri dengan ilmu yang mampu menajamkan akal dan mampu membina sahsiah muslimahmu.

Sesungguhnya ilmu itu cahaya dan tidak mampu bertapak dalam hati orang yang melakukan maksiat.

Akhir kalam, terimalah kata-kata seorang ahli sufi iaitu Rabiatul Adawiyah sebagai renungan bersama.

"Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kabahagian yang hakiki untuk seorang insan dan ia tidak kekal abadi kerana manusia itu sering membuatkan seseorang kecewa, gagal, merasa terseksa.

Oleh itu, tiada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagian dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada pencipta manusia itu sendiri..."

-- Artikel ni aq ambil dari- iluvislam.com Jika berminat

Thursday, 21 April 2011

Pergi, Datang Kembali

wahai mambang mood yang amat diperlukan sekarang, tolanglah datang wahai kamu, janganlah kamu pergi selepas baru 3 paper exam baru aq menjawab, masih ada lagi 2+1 yang menanti~~

semua paper asal usul dah bereh, ni untuk paper yang memerlukan pemikiran yang tinggi pula,

hah, ni dia paper asal usul:
1. tamadun islam dan tamadun asia (TITAS)
-memang asal usul la~~
2. mekanik tanah (soil mechanics)
-kita asal dari tanah, so salah satu asal usul kejadian kita
3. water supply and treatment
kata water, kita memang memerlukannya, ingat koponen diri kita terdiri dari water~~

ni paper memerlukan pemikiran tinggi,
2+1
(hydraulics)(structure analysis)+SHE



~~semuga semangat terus membara~~ 
Jika berminat

Saturday, 16 April 2011

Study Week

~~study week hendak melabuhkan tirainya~~
 ~~sejurus study week melabuhkan tirainya exam week menganti~~

 
-->to all my friends, good luck in your exam, give the best shot!!
Jika berminat

Monday, 11 April 2011

Semuga Berjaya

minggu ulangkaji sudah bermula lagi~~
gelagat pelajar bila sudah masuk minggu ulangkaji n exam, 
 
jangan jadi sebegini~~
rilek2 sudah.  

jangan fikir anda sudah tahu semuanya
jangan terlebih rilek pula~ 

  
study hard but need to be smart,  
 not too hard

  




tulus dari hati~~ 
Jika berminat

Saturday, 9 April 2011

golek-golek

memandangkan seminggu dua ni asik bergolek-golek. banyak betul tempat yang aq pergi  golek-golek
seminggu 4 tempat yang x pernah aq pergi~~

khamis 31-3
g site visit kat MDC.
memang menarik, baru tahu ape benda tu MDC.
part paling bez ialah time makan-makan.
pelbagai makan yang ada, masyok beb~~
dapat payung kot~~
 site visit yang bez~~

MDC 


jumaat-ahad 1,2,3-4
pergi golek-golek kat Pulau Pangkor,
jangan jeles beb~~
menginap kat teluk dalam resort, 4 bintang beb~~
mmg enjoy, tambah-tambah lagi aq x pernah pergi pangkor~~
tapi 1 gambar pon aq x amik~~
sori r x de kamera~~

rabu 6-4
~~pergi ke Ex-usm~~
~~UTP~~
~~mmg bez, bangunan mmg gah n cantik~~
~~dapat bezakan bangunan lama n baru~~
~~makan durian~~


UTP



 khamis 7-4
ulu kinta,perak
melawat empangan sultan azlan shah, memanbg besar empangan ni~~
lagi pon pertama kali pergi melawat empangan, gayat pon ada.
pastu melawat loji rawatan air(ni air dari empangan )
baru tahu camne air dirawat, memang unik~~

Empangan Sultan Azlan Shah

minggu golek-golek sudah~~
masa untuk minggu ulangkaji~~ 

Jika berminat
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
©Hak Cipta Terpelihara 2010 - 2015 Coretan Azder
PENAFIAN: Coretan Azder tidak akan bertanggungjawab bagi sebarang kehilangan dan kerugian yang disebabkan oleh penggunaan maklumat yang diperoleh dari laman ini.
leijazder.blogspot.com